Lokalisering – ökad tillgänglighet och förståelse på alla marknader

Vill du öka ditt budskaps träffsäkerhet internationellt? Vi hjälper dig att lokalisera dina översättningar. Lokalisering innebär att översättaren anpassar sin översättning till din specifika målgrupp och marknad – på så sätt blir översättningen mer aktuell och lättare för läsaren att ta till sig.

 

Säg att du ska översätta en text från svenska till engelska. Beroende på om texten ska läsas av personer i Sverige som inte talar svenska eller engelsktalande personer i Storbritannien så kan översättningen behöva se väldigt olika ut. Det kan exempelvis påverka om det i texten ska finnas en hänvisning till svenska Skatteverket eller den motsvarande myndigheten i Storbritannien. Eller säg att den engelska texten ska användas i USA istället – då kan man utöver viss stavning och ordval även behöva justera mått och enheter, till exempel från centimeter till inches (tum). Den här typen av anpassningar är exempel på lokalisering. Lokalisering innebär även anpassning av idiom, talesätt och ord som det inte finns någon direkt motsvarighet till i målspråket.

 

Om en översättning behöver lokaliseras eller inte beror alltså på vad syftet med texten är. Vem ska läsa texten och i vilket land ska den användas? Lokalisering är särskilt aktuellt när det gäller översättning av marknadsföring, webbplatser eller bruksanvisningar. Det är alltid bra att informera översättarna i förväg om var texten är tänkt att användas så att de kan vara förberedda på vilka justeringar som behöver göras. Här följer några exempel på aspekter som en översättare kan lokalisera vid översättning:

 

  • Tilltal, till exempel formellt eller informellt
  • Valutor
  • Måttenheter
  • Datumformat
  • Decimaltecken och tusentalsavgränsare
  • Länkar till hemsidor
  • Namn på företag/myndigheter
  • Förkortningar
  • Kontaktuppgifter, till exempel adresser, telefonnummer, och e-postadresser

… och mycket mer!

 

Kontakta oss för att skräddarsy dina översättningar för varje marknad med hjälp av lokalisering.